Особливості прийняття спадщини під час воєнного стану
У мирний час для прийняття спадщини чи відмови від неї спадкоємцям надається строк у 6 місяців, який починається з часу відкриття спадщини – дня смерті або визнання спадкодавця померлим. Однак, в умовах воєнного стану порядок звернення до нотаріуса змінено.
Так, Постановою Кабміну від 24.06.2022 № 719, що діє з 29 червня, визначено, що перебіг строку для прийняття спадщини або відмови від її прийняття зупиняється на час дії воєнного стану, але НЕ більше ніж на 4 місяці. Свідоцтво про право на спадщину видається спадкоємцям після закінчення строку для прийняття спадщини. Фактично це дозволяє спадкоємцям заявити про свої права на спадщину і після спливу «стандартних» 6 місяців, якщо цей строк припадає на період воєнного стану. Проте максимально для звернення до нотаріуса можуть бути додані лише 4 місяці воєнного стану. Так, якщо людина померла 24.09.2021, подати заяву до нотаріуса за старими правилами її родичам необхідно було б до 25.03.2022. Однак враховуючи запроваджений 24 лютого воєнний стан та наведені вище зміни, спадкоємці матимуть для цього час до 25.07.2022. Якщо ж спадщина відкрилася 24.02.2022, строк її прийняття завершиться 25.12.2022.
Разом із тим відповідно до наказу Мін’юсту від 11.03.2022 № 1118/5 в умовах воєнного або надзвичайного стану заяву про прийняття спадщини можна подати будь-якому працюючому нотаріусу, який внесений до Переліку та має доступ до реєстрів незалежно від:
- останнього місця проживання спадкодавця;
- місцезнаходження його нерухомого та рухомого майна;
- реєстрації («прописки») спадкоємців.
Перелік та контакти нотаріусів України, які працюють в умовах воєнного стану, доступні за посиланням – https://opendatabot.ua/open/notaries
Зверніть увагу! Подати заяву про прийняття спадщини можна як особисто, так і шляхом її надсилання нотаріусу поштою (у цьому випадку підпис на заяві має бути нотаріально завірений). Останній варіант підійде тоді, коли спадкова справа вже заведена нотаріусом за заявою іншого спадкоємця в населеному пункті, до якого важко дістатися (напр., Ви живете у м. Житомир, а спадкова справа знаходиться у м. Івано-Франківськ).
При цьому разом із заявою про прийняття спадщини нотаріусу треба надати пакет документів, який залежно від ситуації, може включати:
- свідоцтво про смерть спадкодавця (оригінал та копія);
- паспорт спадкоємця (заявника);
- правовстановлюючі документи на все успадковане майно (договори дарування, купівлі-продажу, передачі житла у власність, технічна документація тощо);
- заповіт (якщо складався), якщо не складався: документи, що підтверджують спорідненість із спадкодавцем (свідоцтво про народження / усиновлення, про шлюб тощо).
Звертаємо увагу, що в умовах воєнного або надзвичайного стану за відсутності доступу до Спадкового реєстру нотаріус заводить спадкову справу без використання цього реєстру. Однак ДО моменту внесення інформації до такого реєстру видача свідоцтва про право на спадщину забороняється. Якщо ж після поновлення доступу до Спадкового реєстру та перевірки інформації у ньому нотаріус встановлює наявність іншої спадкової справи, він передає матеріали нотаріусу, який її зареєстрував.
Сектор Надвірнянське бюро правової допомоги
відділу безоплатної правової допомоги
Івано-Франківського місцевого центру з надання БВПД