Реклама і діти
Реклама нас атакує з усіх боків. Варто зайти в Інтернет, увімкнути телевізор чи навіть просто вийти на вулицю…Але крім основної функції – інформувати, реклама здатна формувати та змінювати світогляд і поведінку людей, маніпулювати ними.
Улюбленою аудиторією рекламодавців є діти, з їхньою вразливістю і нестійкою психікою.
Дитячий мозок вбирає, як губка, все, що транслюється з екрану. Чим молодша дитина, тим легше їй щось внушити. Але і підлітки, якщо їх не вчили критично ставитися до інформації, – легка мішень для рекламних компаній. Орієнтуючись на підростаючі покоління, фірми борються також і за увагу своїх майбутніх клієнтів тому що:
- у дитини зазвичай є кишенькові гроші, які вона обов’язково витратить під впливом реклами;
- діти впливають на батьків, змушуючи їх купувати те, що вони бачили в рекламі;
- реклама з самого дитинства виховує в дітях споживачів, людей, які прагнутимуть купувати товари у майбутньому.
На захисті вразливої і ще несформованої психіки наших дітей стоїть Закон України «Про рекламу», а саме ст.20 «Реклама і діти», яка визначає певні вимоги до рекламних сюжетів.
Зокрема забороняється реклама:
- з використанням зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання неповнолітніми;
- з інформацією, яка може підірвати авторитет батьків, опікунів, піклувальників, педагогів та довіру до них дітей;
- з вміщенням закликів до дітей придбати продукцію або звернутися до третіх осіб з проханням зробити покупку;
- з використанням зображень справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв.
До того ж, реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що у разі їх імітації можуть завдавати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров’я і життя ситуацій.
Також, Законом України «Про рекламу» передбачено, що реклама не повинна завдавати дітям моральної чи фізичної шкоди, викликати у них відчуття неповноцінності.
Реклама не повинна вказувати на можливість придбання рекламованого товару, розрахованого переважно на дітей, кожною сім’єю без урахування можливостей її бюджету.
Реклама не повинна створювати у дітей враження, що володіння рекламованою продукцією дає їм перевагу над іншими дітьми.
Зі свого боку батьки мають пояснювати дітям, що таке реклама і з якою метою її демонструють.
У разі виявлення реклами з ознаками порушення Закону України «Про рекламу», можна отримати консультацію за телефоном (0342) 559617, або надіслати звернення в управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області на електронну адресу ifyzps@vetif.gov.ua.